Ocieplenie bramy garażowej – cała prawda o ocieplonych bramach garażowych

Każdy z nas przywiązuje wagę do kosztów eksploatacyjnych domu. Jest to kwestia aktualna szczególnie teraz, gdy zbliża się sezon zimowy. Ten specyficzny okres w roku wiąże się przecież z kosztami za ogrzewanie. Czy są jakieś sposoby na ich obniżenie? Rozwiązań jest kilka, a wśród nich jedno, które często pomijamy. Jak ocieplić bramę garażową?

Chodzi o bramę garażową, przez którą ucieka ciepło z garażu i przylegających do niego pomieszczeń. Ma to oczywiście znaczenie przy założeniu, że garaż wbudowany jest w bryłę budynku. Na rynku dostępnych jest wiele propozycji energooszczędnych w tym zakresie. Warto je poznać.

Brama garażowa ocieplana, czyli jaka?

Oferta rynku obejmuje zarówno fabrycznie ocieplane bramy garażowe, jak i bramy bez izolacji, które można docieplić. Ocieplanie bramy polega na pokryciu ich warstwą termoizolacyjną – pianką termoizolacyjną lub popularnym styropianem.

W gotowych bramach ocieplanych, dodatkowa warstwa termoizolacyjna znajduje się między zewnętrzną a wewnętrzną warstwą połaci bramy. Bramy segmentowe składają się natomiast z wypełnionych specjalną pianką poliuretanową segmentów. Jeśli sami ocieplamy bramę, mamy do wyboru styropian lub specjalną folię refleksyjną (zbudowaną z dwóch warstw metalizowanego poliestru i wypełnienia).

Folia sprawdzi się zarówno zimą, jak i latem, kiedy chroni nasz garaż przed przegrzaniem. Wybrany materiał jest po prostu przytwierdzany do powierzchni bramy.

Brama segmentowa – strzał w dziesiątkę

Bramy tego rodzaju mają najlepsze parametry jeśli chodzi o termoizolacyjność. Produkty oferowane przez czołowych polskich producentów wyposażone są w specjalny system uszczelek zabezpieczających bramę we wszystkich newralgicznych miejscach, czyli na obwodzie oraz między segmentami.

Dzięki temu straty ciepła nawet w tych punktach zostają zminimalizowane. Ponadto tego rodzaju bramy garażowe są zawsze ocieplane  – ich segmenty (zwykle o grubości 40-42mm) wypełnia się pianką poliuretanową.

Oczywiście są również „cieplejsze wersje”. Istnieją przecież bramy, których segmenty mają grubość 60 mm i współczynnik przenikania ciepła paneli wynoszący U = 0,39 [W/m2K].

Jak udało się osiągnąć aż taką wartość współczynnika?

Podstawą są segmenty – grubsze niż w standardowych bramach. Należy również wspomnieć o rozbudowanym systemie uszczelek. Brama o segmentach grubości 60 mm ma podwójne uszczelnienie dolnego panelu, uszczelnienie międzysekcyjne i dodatkową uszczelkę obwodową.

Dzięki temu wyeliminowane zostały mostki termiczne między ścianą a kątownikami – mówi Marek Paprocki z firmy Makpol.

Zakup ocieplonej bramy: warto czy nie?

Nieocieplona brama garażowa sprawdza się jedynie wówczas, gdy mamy garaż wolnostojący, który nie przylega do ścian budynku i nie jest ogrzewany. Chociaż i tam warto zamontować bramę izolowaną. Jeśli posiadamy garaż wbudowany w bryłę budynku bezwzględnie powinniśmy wybrać bramę z izolacją termiczną.

Prawda jest taka, że ocieplona brama garażowa jest 20-40% droższa od nieocieplonej. Jednak jest to inwestycja, która bardzo szybko zwróci się wraz z rachunkami za ogrzewanie. Kupując nieocieploną bramę garażową i tak prędzej czy później będziemy zmuszeni wykonać jej docieplenie.

Jak samemu ocieplić drzwi bramy garażowej?

Można zrobić to zrobić samodzielnie (zestaw, który wystarczy na 6m2 kosztuje około 100 zł) lub zlecić (wówczas koszt wynosi ok. 500 zł). Do tego oczywiście trzeba doliczyć pracę i poświęcony czas.

Zazwyczaj dostępne są dwa rodzaje zestawów. Zestaw z włókna szklanego z powłoką winylową zapewnia przyzwoitą wartość izolacyjną R-8 dla drzwi; dwa zestawy pokryją standardową bramę garażową o szerokości 5 metrów.

Ten rodzaj miękkiej izolacji jest przyklejany do wewnętrznej powierzchni drzwi. Inną opcją jest zakup wstępnie przyciętych płyt ze sztywnej pianki styropianowej (EPS) i przyklejenie ich do drzwi. Panele są przycinane na długość i zatrzaskiwane w przestrzeni między poziomymi szynami na panelach drzwi. Ten typ zestawu zapewnia wartość izolacyjną w przybliżeniu R-4.

 Jeśli chcesz wypróbować metodę izolacji, na przykład jako tymczasowe rozwiązanie sezonowe, rozważ te popularne metody izolacji drzwi garażowych:

  • Izolacja z płyty piankowej: cienkie, sztywne panele o wysokiej wartości izolacyjnej,
  • Izolacja z pianki natryskowej: natryskiwana na bramę garażową, ale nie jest to najskuteczniejsza metoda; ten sam rodzaj izolacji czasami natryskiwany na poszycie dachu od wewnątrz w celu poprawy współczynnika R na poddaszu,
  • Izolacja celulozowa: musi być natryskiwana na bramę garażową; daje znacznie lepsze efekty niż pianka natryskowa, ale jest to najdroższa opcja,
  • Izolacja odblaskowa: cienkie, sztywne deski z folią odblaskową odstraszającą ciepło; najlepsze w gorącym klimacie,
  • Maty izolacyjne z włókna szklanego: najtańsza izolacja; najlepiej nakładać na wewnętrzną powierzchnię drzwi,

Warto przekalkulować, czy nie lepiej oszczędzić sobie trudu wydając nieco więcej przy zakupie bramy.

Zaizoluj resztę garażu

Izolacja bramy garażowej i tak ma ograniczoną wartość, biorąc pod uwagę inne obszary garażu, które są równie problematyczne pod względem strat energii. Podłoga garażu jest prawdopodobnie zbudowany na płycie, co oznacza, że nie jest izolowany i jest stałym źródłem przenoszenia energii.

Jeśli twój garaż ma betonowe ściany, one również są stałymi źródłami przenoszenia. Jeśli poświęcisz czas i wydasz pieniądze na izolację całego garażu, możesz być rozczarowany, widząc bardzo minimalną poprawę rachunków za energię.

Zamiast próbować zaizolować bramę garażową i inne elementy samego garażu, znacznie skuteczniejszym rozwiązaniem jest skupienie uwagi na ścianach granicznych między głównym domem a garażem przylegającym. W ten sposób, nawet jeśli temperatura wewnątrz garażu się zmienia, nie wpłynie to znacząco na temperaturę w domu ani nie podniesie rachunków za energię.

Oto najlepsze sposoby:

  • Włóż izolację w strop garażu, aby powstrzymać straty energii do przestrzeni powyżej, gdzie może łączyć się z poddaszem domu lub pomieszczeniem nad garażem.
  • Dodaj dużo izolacji na wewnętrznej ścianie garażu, która jest dzielona z samym domem.
  • Wyeliminuj szczeliny powietrzne przed izolacją, zabierając puszkę pianki o niskiej rozszerzalności wokół garażu, aby uszczelnić wszystkie szczeliny i pęknięcia na zewnątrz, szczególnie wzdłuż okien.

Brama garażowa z izolacją cieplną to niemal konieczność dla właścicieli garaży wbudowanych w bryłę budynku. Dzięki niej ciepło nie będzie uciekało z garażu i przylegających do niego pomieszczeń mieszkalnych. To z kolei pozwala na obniżenie rachunków za ogrzewanie.

Na rynku jest wiele możliwości – możemy od razu zainwestować w bramę ocieploną lub też kupić taką bez izolacji i ją później docieplić, co jak się okazuje jest kompletnie nieopłacalne. Ale wszystko oczywiście zależy od naszych potrzeb i preferencji.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *